• Gewicht en stress horen bij elkaar

Jitske en Lenie
gewichtsconsulenten/stresscounselors

Afvallen en stress

Lenie en ik hebben allebei de opleiding stresscounselor gedaan

omdat wij weten en ervaren bij onze cliënten dat stress, gewicht en afslanken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Afslanken draait niet om eten. Afslanken gebeurt voor 100% in je hoofd. Zit het in je hoofd niet goed dan ga je niet afvallen of val je steeds weer terug in je oude eetpatroon. Veel mensen ervaren door overgewicht stress. Sommige mensen zijn de hele dag bezig met hun gewicht, eten en de weegschaal. Dit veroorzaakt veel onzichtbaar “dieet” leed.

Voorbeelden van zaken die stress veroorzaken

  1. Je bent lekker aan het afvallen bij Jitske’s Praktijk en dan krijg je de boodschap dat je ouders gaan scheiden. En je krijgt last van eetbuien.
  2. Je hoort dat je broer een ernstige ziekte heeft en je stopt om goed voor jezelf te zorgen en gaat groeien
  3. Je hebt last van dikmakende gedachten en deze zetten je aan tot eten
  4. Je houdt niet van jezelf
  5. Omdat je geen nee durft te zeggen als iemand je eten voorzet, eet je  het op maar je wilt het eigenlijk niet

6. Je buren zijn 60 jaar getrouwd en jij bent lekker aan het afslanken. Je hebt met je zelf afgesproken wat je    gaat eten. En dan ben je op het feestje en je ziet al dat lekkers staan en volgens zeg je tegen jezelf: “Ach ze zijn maar één keer 60 jaar getrouwd,  ik moet er nu van genieten” en volgens sla je helemaal door met eten. Direct de volgende dag heb je al spijt van wat je hebt gedaan en voel je je schuldig en zeg je tegen jezelf: “Wat heb je stom gedaan”! Een paar dagen later ga je op de weegschaal staan en ja je bent gegroeid. En voel jij je nog stommer en schuldiger.

7. Je kind heeft problemen op school, hij/zij wordt gepest en jij vindt het zo erg maar weet niet wat je moet doen. Je voelt je verdrietig en boos. En vervolgens ga je eten om dit vervelende gevoel weg te eten.

8. ‘s avonds zit je op de bank en je voelt je onrustig. Je gaat zoeken om eten, je eet iets. Je gaat weer op de bank zitten en je voelt weer die onrust. Je gaat weer iets eten en dit patroon herhaalt zich steeds. Terwijl je zo graag wilt afvallen.

9. Onverwerkt verdriet of een trauma

10. Ook kan iemand het te druk hebben en daardoor geen tijd om aandacht te besteden aan goed eten

Stress betekent niets anders dan spanning of druk.

Alle spanning die we in ons dagelijkse leven ervaren.
Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond.

Gezonde stress

Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Balans

De problemen ontstaan wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. De balans in jezelf is weg. Je gaat over je grenzen heen van je kunnen. De balans slaat door naar de verkeerde kant.
Een verstoring van de balans kan veroorzaakt worden door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht. Bij een te grote draaglast is er sprake van eisen en oorzaken buiten jezelf als persoon. Deze belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stress-situaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen.

Wie is gevoelig voor stress?

De volgende eigenschappen zorgen ervoor dat je sneller last hebt van stress en dit kan zelfs tot een burn-out of overspannenheid leiden.
Je bent een perfectionist het is nooit goed genoeg.
Je bent ambitieus
Je bent prestatiegericht
Je bent gericht op competitie, je wilt altijd de beste of de eerste zijn
Je bent altijd haastig en je wilt het liefst 3 dingen tegelijk doen
Veel van jezelf eisen en ‘moeten’

Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel
Je hebt een grote betrokkenheid bij je gezin of werk
Je hebt waardering van anderen nodig
Je vindt het moeilijk om  ‘nee’ te zeggen en voor jezelf op te komen en daardoor ga je over je grenzen heen.
Je vindt het moeilijk om anderen om hulp of steun te vragen
Je kunt je gevoelens slecht uiten, je bent een binnenvetter
Je hebt het idee dat je geen of weinig invloed kunt uitoefenen op jouw omgeving en je eigen leven
Je bent pessimistisch en je denkt slecht over je eigen prestaties

Je kunt zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren.

Vaardigheden als assertiviteit en conflicthantering kun je verbeteren en ook kun je leren meer realistische eisen te stellen.
Ook ongezonde leef- en werkgewoonten kunnen de draagkracht verminderen. Verkeerde eetgewoonten, te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging en een tekort aan slaap en ontspanning bijvoorbeeld. Maar ook een slechte organisatie van het werk, te veel werken en te weinig pauzes nemen dragen bij. Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.

Symptomen van stress

Lichamelijke signalen
Psychische signalen
Gedragssignalen
Gedachten- of denksignalen

Lichamelijk

Je kunt last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn, maar ook van hartkloppingen of spijsverteringstoornissen. Het afweersysteem kan door stress worden aangetast, waardoor je vatbaarder bent voor verkoudheid en griep. Vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen zijn ook veel voorkomende stresssymptomen.

Psychisch

Je wordt prikkelbaar of cynisch. Daarnaast kan stress ook gepaard gaan met gevoelens van machteloosheid, ongeluk of verveling. Ongezonde stress kan de stemming, de gemoedstoestand waarin iemand verkeert, sterk beïnvloeden. Mensen kunnen zich ook eenzaam voelen.

Gedrag

Bazig, snauwen, kritisch, maar ook overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten. Ongezonde stress kan ook veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken. Deze veranderingen komen onder andere voort uit de lichamelijke en psychische symptomen van stress. Prikkelbaarheid kan leiden tot conflicten en lusteloosheid of somberheid kan juist terugtrekken uit sociale contacten tot gevolg hebben.

Denken

Als je stress ervaart heb je vaak moeite met helder nadenken. Je bent niet meer creativiteit. Je krijgt last van je  geheugen, je kunt je niet goed meer concentreren. Ongezonde stress leidt vaak tot een negatief gedachtenpatroon: Je raakt je gevoel voor humor kwijt.

1e consult gratis

Tijdens dit gratis en vrijblijvende gesprek, gaan we het probleem in kaart brengen en ga ik uitleggen wat mijn manier van werken is.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief