• Wil je vet of fit zijn?

Wat levert begeleiding door Jitske’s Praktijk jou op?

  1. Als je klaar bent bij Jitske’s Praktijk heb je een gezond en normaal eetpatroon
  2. omdat je je dikmakende eet/leefpatroon hebt doorbroken
  3. ben je afgevallen en centimeters kwijtgeraakt.
  4. Doordat je een goed eetpatroon hebt voel jij je stukken fitter ook omdat je geen overtollige kilo’s meer met je meesleept.
  5. Alles gaat makkelijker
  6. Je past weer lekker in je kleding
  7. en je durft weer te zwemmen.
  8. En omdat je slanker bent kun je weer beter in de bocht omdat je buik je niet meer in de weg zit.
  9. Je kunt zelf je sokken en schoenen weer aantrekken zonder hulp van je partner in te roepen
  10. Je weet wat gezonde voeding is
  11.  en je weet hoe je moet afvallen.
  12.  Ook weet jij je hoe op gewicht moet blijven
  13.  En omdat je zoveel hebt geleerd  ben je als het ware je eigen gewichtsconsulent geworden.
  14. Je conditie is dusdanig verbeterd dat je weer kunt traplopen zonder boven aan de trap te moeten bijkomen/uithijgen van 13 treden.
  15. Je zelfvertrouwen is enorm toegenomen omdat je weer lekker in je vel zit en blij bent met je lichaam.
  16. Je angst om te eten/groeien is verdwenen omdat je inzicht hebt gekregen in je stofwisseling.
  17. Bovendien is de behoefte om te snoepen en te snaaien helemaal verdwenen.
  18. En je hebt zoveel nieuwe inzichten gekregen deze hebben een positieve invloed op je gezin, je partner, je vrienden

Filosofie Jitske’s Praktijk

Goed voor je lichaam zorgen dat vinden wij belangrijk. Je lichaam dat geven wat het nodig heeft: goede voeding. Niet alleen maagvullende voeding eten, maar ook voeding gebruiken als bouwstof. Als je goede voeding eet, krijg je ook voldoende vitamines en mineralen binnen en daardoor voel je je fitter en energieker.

Diëten is een oplossing voor de korte termijn en het resultaat is snel afvallen en daarna weer aankomen(jojo).

Diëten betekent dat je minder gaat eten dan je lichaam nodig heeft. Voor de meeste mensen betekent het dat ze voortdurend honger hebben. Welk dieet je ook volgt: Je gaat tijdelijk je eetpatroon veranderen om het gewenste gewicht te bereiken. Dit afvallen moet dan ook nog zo snel mogelijk gaan: het liefst binnen een week de kilo’s kwijtraken die je er in de loop van de jaren bij hebt gekregen! Als je het ideale gewicht hebt bereikt ga je weer “gewoon” eten zoals je het was gewend en dan komen de kilo’s er weer aan en meestal nog wat meer dan je bent afgevallen. Je hebt niks geleerd. Diëten betekent vaak ook je beroerd voelen, geen energie hebben, een vitaminegebrek oplopen omdat je veel te weinig voeding en daardoor veel te weinig vitamines binnen krijgt.

Een blijvend gewichtsverlies krijg je als je er voor kiest om je huidige eetpatroon voor altijd aan te passen.

Eten wat je lichaam nodig heeft volgens de Schijf van 5. Lekker brood, aardappelen, pasta, groente, vlees, zuivel, vet enz.
Afslanken onder begeleiding geeft een hoog slagingspercentage. Dit komt omdat je een stok achter de deur hebt en daadwerkelijk je eetpatroon gaat aanpassen.

Omdat je rekening houdt met je eigen stofwisseling , zal het resultaat effectief zijn

Als je een stabiel gewicht is het belangrijk om rekening met je eigen unieke stofwisseling. Een dieet is standaard voor iedereen of je nu groot of klein bent. Snelle of trage stofwisseling. Maar jij bent uniek en je lichaam en stofwisseling ook..

Eigen voedingsadvies

In plaats van in korte tijd veel af te vallen, werken we gestadig aan een blijvend resultaat. Dat bereik je, omdat je een persoonlijk voedingsadvies krijgt. Vergelijk het maar met auto’s: een klein autootje heeft veel minder brandstof nodig dan een vrachtauto. Zo werkt het bij mensen ook. Als je klein en tenger bent, heb je minder calorieën nodig dan als je erg fors van gestalte bent. Je krijgt een voedingsadvies op maat.
Omdat je je lichaam geeft wat het nodig heeft, treedt het jojo-effect niet op. Je verbrandt vet terwijl je spiermassa intact blijft. Tijdens het afvallen houd ik dat nauwlettend in de gaten met behulp van de TaNita weegschaal.

We diëten wat af.

Want er zijn altijd goede redenen om af te willen vallen: we willen er op vakantie goed uitzien, we willen er stralend bij zitten met Kerstmis, we ontvangen graag complimentjes op feestjes… Helaas zijn dat soort gelegenheden juist óók de oorzaken van ons overgewicht! Want in de vakantie laten we ons lekker een beetje gaan. We eten even waar we zin in hebben. En met Kerstmis mogen we lekker meedoen, toch? De pondjes vliegen er dan weer aan. Zo zijn er het hele jaar door redenen om af te vallen, terwijl ze er net zo hard voor zorgen dat we weer aankomen. Dat betekent dat we eigenlijk voortdurend bezig zijn met diëten.

Diëten betekent te weinig eten, stress voor je lichaam!

Een dieet is vaak afzien: weinig of eenzijdig eten, “nee” moeten zeggen op feestjes … Jezelf rot voelen als je toch toegeeft. Het valt niet mee je eraan te houden. Velen houden niet vol en geven het weer op. Het normale eetpatroon keert weer terug.
De aanhouder wint
Doorzetters lukt het soms wel om de gewenste kilo’s te verliezen. Heerlijk dat die geliefde spijkerbroek dan weer past! Je voelt je fantastisch, bent trots, zit weer goed in je vel. Je kunt eindelijk weer normaal gaan eten.

Vertraagde stofwisseling door te weinig eten

En daar zit het probleem. Of we het dieet nu wel of niet volhouden: zodra we weer normaal gaan eten ontstaat het jojo-effect. Omdat je tijdens het diëten te weinig calorieën binnenkrijgt, schakelt je lichaam over naar de overlevingsstand. De stofwisseling vertraagt: je lichaam doet zuinig met de weinige calorieën en slaat die op als vet. Gevolg: je komt aan zodra je weer normaal gaat eten. Na een poosje begin je dus maar weer met het zoveelste dieet… Meestal eindig je zwaarder dan je was. Je belandt in een neerwaartse vicieuze cirkel. Je hebt namelijk de echte oorzaak van je overgewicht – je normale eetpatroon- niet aangepast.

Als je te weinig eet gaat je lichaam in de overlevingsstand

Als je op dieet gaat en te weinig gaat eten, merkt je lichaam dit direct en schakelt over op de overlevingsstand. Het lichaam vertraagt de stofwisseling en wil het vet vasthouden. Ons lichaam is gebouwd op overleven. Vet is onze overlevingsspaarpot. In de oertijd was deze overlevingsstand erg nodig, want er was niet altijd eten voor handen en dan schakelde het lichaam weer over op de overlevingsstand. In onze tijd is het niet handig dat je je lijf in de overlevingsstand brengt, want dit zorgt er altijd voor als je dan weer normaal gaat eten, dat je gaat groeien of jojoën.

Afslanken begint voor 100% in je hoofd.

Tijdens het afslanken help ik je bewust te worden. Bewust van wat je eet, hoeveel je eet, wanneer je eet en wanneer je niet eet. Alleen als je je bewust bent van je eigen eet patroon, kun je het veranderen.  Zodat je, als je je streef gewicht hebt bereikt, weet wat je moet doen om slank te blijven.