Vrouwen & Hormoonhuishouding

Opvliegers, Hoofdpijn, Prikkelbaar, Lusteloos, Spierpijn, Pijnlijke borsten, Nachtelijk zweten, zin in zoet, drop, chocolade, snoep, koeken enz.
Daar kunnen we als vrouw helemaal niets aandoen…… Of toch wel?

Hormonen uit balans (disbalans)
Dit kan komen door overgangsklachten. Hormonen kunnen door veel oorzaken uit balans raken. Bijv. diabetes, de schildklier, eetstoornis, medicijnen, stress, kanker enz. En dit is vervelend om dat het allerlei klachten kan geven. De situatie kunnen we misschien niet veranderen maar wel hoe wij er mee omgaan.

Wat kunnen we er zelf aan doen?
-Eet zo puur mogelijk dat wil zeggen verse groenten, aardappelen, rijst, pasta, brood, vetten, vlees
-Onbewerkt eten zonder toevoegingen (geen pakjes en zakjes)
-Ook pittig eten kan ervoor zorgen dat de hormonen uit balans raken
-Zorg dat je bloedspiegel stabiel blijft door langzame koolhydraten te eten en de snelle koolhydraten,
zoals suiker, snoep, koeken te laten staan.
-Zorg voor voldoende bewegingen/een half uur per dag wandelen, fietsen, zoek iets wat bij jou past
en waar je een gewoonte van kunt maken|
Als de oorzaak stress is, kun je de stress aanpakken. In onze praktijk zien we dat er met voeding veel bereikt kan worden. En soms zijn er gewoon medicijnen nodig om het lichaam weer in balans te krijgen.

Rust, reinheid en regelmaat
Ga op een vaste tijd naar bed en sta ook op een vaste tijd op. Zo weet het lichaam wanneer het slaaphormoon melatonine aan moet maken en wanneer het actie hormoon cortisol aangemaakt moet worden.